Dag 19, 23/09

25 september 2018 - Telaga Tawang, Indonesië

De reden waarom we naar Sidemen zijn afgereisd, is vanwege de mooie natuur en ver hoeven we daarvoor niet weg. Overigens hebben we heerlijk geslapen tussen alle beestjes, we werden al vroeg gewekt door een gekko die ergens zich boven net in of buiten de slaapkamer bevond. Vandaag hebben we een gids geboekt om ons op trekking mee te nemen de rijstvelden en bergen in. Vanmorgen ging de tijd erg snel, we zouden om 0730 uur ontbijten, maar al snel was het een half uur later.. We hadden totaal niet in de gaten dat onze gids op ons stond te wachten, vanwege de hoogteniveaus, je hebt dan geen zicht op andere delen van de homestay, dus wij deden het nog relatief rustig aan met eten, oeps. Hij legde uit dat het twee uur wandelen is tot halverwege de berg en dat je het mooiste uitzicht hebt bij de langstdurende trip van vier uur. We kozen voor de laatste. We liepen over de weg de berg af en na ongeveer 300 meter sloegen we af en liepen we over een stenenrand, dit was gelijk al een rand om de sawa's van elkaar te scheiden. Zelf waren we hier nooit gaan lopen. Door de sawa's heen wandelend vertelde onze gids dat ze voor zowel groente als rijst gebruikt worden, zo kwamen we dus ook peperplanten tegen. De jonge zijn groen, als ze rood kleuren zijn ze rijp. De pepertjes hier zijn scherp kunnen we jullie vertellen! De pepertjes zoals wij die kennen, die lange rode, zijn er zacht en zoet bij. Van rijst wordt rijst gemaakt en zo zagen we de verschillende groeiprocessen over de grote rijstterrassen. Op een gegeven moment kwamen we bij een rivier, dit hadden we al ergens gelezen, deze moest je oversteken, maar er is geen boot, geen brug, dus schoenen uit en lopen! Eenmaal aan de overkant lieten we onze schoenen uit, want er was nog een smalle rivier over te steken. Daarna klauterden we verder de berg op naar het eerste uitzichtpunt, "super mooi" zoals de gids het zelf al zei. Naarmate we verder liepen, kwamen we ook meer locale bevolking tegen en kregen we van de gids wat uitleg wat ze met zich mee droegen en waarvoor dat was. Ook zagen we naakte mensen zichzelf wassen in het stromende water, ook de kleren werden erin gewassen en hoe hoger we kwamen, zagen we ook een vent zijn behoeften doen in hetzelfde water.. Niet te lang over nadenken.. De route vervolgde met een hele steile helling omhoog terwijl de zon volop scheen. Desondanks was het goed te doen, want we hadden volledig de tijd aan onszelf. Na nog wat klimmen zaten we ineens heel hoog op een berg met prachtig uitzicht over Sidemen. Op deze plek zaten een paar kinderen te chillen, ze waren verder niks aan het doen en zeiden ook niks. Zo hebben wij er ook gestaan en gezeten, gewoon kijken, zonder veel te zeggen. Grotendeels hebben we dezelfde route weer naar beneden gelopen maar dan een ander deel door de sawa's. Ruim 4 uur later kwamen we toch enigszins leeg weer terug en waren we ontzettend toe aan een koel drankje, waarna we aan de overkant van de straat geluncht hebben wij Sawah Indah villa, een plek waar Tessa in eerste instantie heel graag wilde overnachten. Ondanks dat de prijzen voor een overnachting veel hoger liggen, gezien het best luxe villa's zijn, viel dat voor het eten wel mee, zelfs voor de wijn. Het restaurant heeft een enorm mooi uitzicht, maar het deed niks af aan het uitzicht dat wij voor ons optrekje hebben. Ook hadden we zicht op een stukje van het zwembad, gelijk maar gevraagd of we daarvan gebruik mochten maken, en jawel! Omdat we wat te eten bestelden mochten we gratis gebruik maken van het zwembad, jippie! Zodoende hebben we na de lunch onze zwemspullen gepakt en onverwachts opnieuw in een mooi zwembad gelegen, zelfs met bedjes en zitzakken in de zon! Mocht het deze middag nou ineens enorm bewolkt worden..! Zelfs een spatje regen, wat Bart alweer is vergeten, en in Ubud, waar onze vrienden nog zaten, regende het behoorlijk! Ondanks dat de zon weg was en Tessa het zo koud had dat ze haar hammamdoek over haar heen legde, zijn we stug blijven liggen en relaxen. Gewoon even niks. Niet heel veel later konden we eigenlijk alweer eten, wat een vreetzakken zijn we toch. Eerst hebben we onszelf opgefrist en wat leukere kleren aan gedaan, zoals we vanmiddag aankwamen, was eigenlijk niet zo netjes. Vanavond hadden we het even uitgebreid gedaan met een voorafje, hoofdgerecht, nagerecht, fles wijn en koffie na. Oei, wat is dat toch weer even lekker en lang geleden. Met een rozig gevoel liepen we terug naar de kamer, waar we al vroeg lekker in slaap zijn gevallen.

1. Marian van Luijk:
    25 september 2018
    Tessa ik ben blij dat ze "van rijst rijst maken" ;-) grapje. Meide ik geniet zo enorm van je reisverslag: gezellige manier van schrijven en we kunnen helemaal meegenieten. Net alsof wij er ook een stukje bij zijn. Nog een kleine week genieten en dan weer veilig naar huis. Jinn en Roberto missen jullie wel hoor. xxx
  2. Kitty:
    25 september 2018