Dag 1

6 september 2018 - Cikini, Indonesië

Eenmaal in de trein verliep de reis uitstekend. Geen vertraging (oké, behalve dat we thuis de bus gemist hadden..), prima zitplek in de trein, eigenlijk gewoon lekker rustig. Nikki is, zo lief als ze is en net zoals vorig jaar, naar Schiphol geweest om ons gedag te zeggen. Na een bakkie koffie, een taartje en een dikke knuffel, konden we naar de gate. Het eerste deel van de reis waren we nog een beetje perplext van het vliegtuig. Hij was enórm! Het beeldscherm is vrij groot, met veel spelletjes en films, en het leuke was dat je met verschillende camera's mee kan kijken wat er buiten het vliegtuig te zien is. Het eten is er overigens ook echt goed te doen, maar het blijft een vliegtuigmaaltijd. Wat mij verbaasde is dat we aan het eind van de vlucht een gestoomd handdoekje kregen om ons een beetje op te frissen. Dat was echt heel fijn! Exact volgens schema kwamen we op Dubai aan. In eerste instantie waren we totaal niet onder de indruk. Eenmaal in de tax free zone / mall keken we meer ons ogen uit. Heel veel winkels en heel veel lampen. Toch niet veel verschillend van Schiphol hoor. Het beeld van de mensen was ook direct anders, met hoofddoeken, mondkapjes, burka's en kuchende mensen. In verhouding zagen we weinig blanke mensen en nog minder backpackers. Toen voelde ik me toch best wel stoer, maar ook een vreemdeling tegelijkertijd. De overstaptijd bedroeg 4 uur, dus we moesten ons vermaken. Inmiddels was ik al bij het 3e hoofdstuk van het boek 'Twilight' en Bart was een serie aan het kijken. De tijd ging wat dat betreft best snel. Kwam ook wel doordat je voor het toilet errug lang moest wachten! De westerse mensen zijn in dat opzicht snel! Daarnaast weet ik weer hoe lekker lezen is, maar thuis gebeurt dat gewoon niet... Gelukkig besloten we op tijd naar de gate te gaan, voordat we eerst nog door de mall gelopen zijn, want de volgende vlucht zou nog 8,5 uur duren. Dus even de benenwagen laten werken. Alleen konden we de hele weg weer teruglopen om naar onze gate te gaan. Route A was helemaal aan het eind van het gebouw, waar we daarvoor vandaag kwamen, eenmaal aan het eind konden we via de trein (vergelijkbaar met de metro in Nederland) onze route vervolgen. Opnieuw kwamen we in een grote hal, met dubbele liften en een grote mall. Mega 'huge' dus airport Dubai! Na weer een prima vlucht met weinig slaap en een steeds meer 'confused' lichaam, met onze backpacks en tassen, nu nog op een karretje, gingen we opzoek naar een taxi. Van tevoren wisten we dat we goed moesten onderhandelen, iets waar we allebei super slecht in zijn. Achteraf hebben we het toch voor elkaar weten te krijgen voor een redelijke prijs een taxi te scoren. De taxirit duurde een uur, het rijgedrag was precies zoals verwacht: veel scooters en brommers die tussen de auto's door racen, alles probeert voor elkaar te kruipen met als gevolg dat de rijstroken niet heel nauw genomen worden. Eigenlijk zoals in Nederland iedereen zou willen rijden, wordt hier gewoon gedaan. Al goed, veilig bij ons hostel aangekomen, hoewel dat toch even zoeken was. Ons hostel, hotel "Capsule hotel Jakarta, old Batavia" is een prima plek om te overnachten. Op de eerste verdieping had je privekamers, op de 2e verdieping een dames slaapzaal en de 3e verdieping heren of gemengd, dat weten we niet precies. Op de 4e verdieping is de woonkamer, met pooltafel, banken, keukentje en dakterras. Boven heeft een van de medewerkers voor ons gekookt, waar natuurlijk meer reizigers zaten. We hebben een bord fried rice with chicken besteld en zijn naast een paar Duitsers neergestreken. Lekker dat het eten was! Goed op smaak, licht pittig, yummy! Ondanks dat Tessa al helemaal gaar was van de reis en de weinige slaap, kon er nog een spelletje regenwormen af. De stenen lagen nog niet op tafel of er schoven een Amerikaanse meid Laurel en Duitse man Stephan aan. Na het spel te hebben uitgelegd, veel frustraties en winstrategieën verder, had Tessa dik gewonnen. Tijd om naar bed te gaan! De airco was niet eens nodig. Mogelijk doordat er geen raam in de kamer is. Gelukkig had de badkamer, wat overigens echt super klein is, en waar de douche geen cabine is maar ook geen gordijn heeft, een goed ventilatiesysteem waardoor het vocht en eventuele vieze geurtjes niet bleven hangen. Het bed lag lekker en we vielen als een blok in slaap!

1. Marian van Luijk:
    6 september 2018