Dag 10, 14/09

16 september 2018 - Yogyakarta, Indonesië

De eerste dag dat we het onszelf gegund hebben om uit te slapen! Een dag dat er ook niet zo veel op de planning stond. Gister was Tessa nog tot laat aan het bloggen, dus het was ook niet zo gek dat we pas 1030-1100 uur wakker werden. Ontbijt hadden we voor vandaag ook niet besteld, dat mocht ook best eens buiten de deur. Misschien raad je het al, dat werd ViaVia! Ze hadden hier belegde broodjes, lekker om zelf eens te kiezen wat je als, inmiddels brunch, wilde hebben. Daarna hebben we beetje een plan gemaakt voor de laatste twee weken. De komende (weekend)dagen stonden al vast, we gingen namelijk on tour! Vervolgens gingen we pinnen, want het geld was bijna op en voor de tour moesten we samen 6.000.000 rupiah inleggen. Het hotel van 1.685.000 rupiah moest ook nog betaald worden. Dat betekent dat er een heleboel miljoenen gepind moesten worden. Bij de money changer bij het station besloten we vanwege de vele goede recensies en aanbevelingen weer te pinnen. De scooter hadden we ook vandaag nog tot onze beschikking, handig zeg! 15 minuutjes rijden. Eenmaal daar was de weg afgesloten, alles stond stil. Blijkbaar was de president in het Garuda Hotel naast de money changer. De scooter dus ergens neergezet en lopend verder gegaan. Het bleek dat er bij de money changer niet gepind kan worden, en we waren door ons cash geld (bij lange na niet genoeg wat we nog hadden) heen. Bij de ATM konden we geld halen, sja..die hebben we ook bij ons om de hoek ook.. Er kan niet meer gepind worden dan 2.500.000 rupiah, reken maar uit, dat wordt vaak pinnen. Zo, dat hadden we weer geregeld. Inmiddels was het al laat in de middag, 1600 uur, en kon ons programma eindelijk beginnen. Met een klein uurtje richting het strand konden we gaan sandboarden in Pangritis! Voor omgerekend €12 kregen we twee boards en zoals wij het begrepen uit hun gebrekkige Engels, konden we onbeperkt boarden. Wat een plezier! Echt les kreeg je niet, maar Bart kon Tessa vanuit het snowboarden vertellen hoe het ongeveer zou moeten. En daar gingen ze hoor, heuveltje af. Vervolgens natuurlijk de hoge heuvel, de steile heuvel en nog hoger. Met wat wax kan je je board insmeren om harder de berg af te gaan. En, Tessa is 0 keer gevallen! Bart slechts 1 keer, uit enthousiasme! Al snel ging de zon onder en kregen we weer hele mooie plaatjes. Inmiddels waren we ook wel uitgespeeld, hadden alle heuvels gehad en vonden het leuk geweest. Daarna zijn we nog even doorgereden naar het strand. Het was sowieso wat bewolkt en koel vandaag, dus het dagje strand dat we gepland hadden, dat zou hem toch niet worden. Met het donker reden we op de scooter weer terug naar Yogja, op zoek naar een massagesalon. Vooraf aan de vakantie hadden we afgesproken minimaal één keer per week een massage te boeken, die hadden we nog niet gehad.. Zo zijn we aan aantal salons afgereden, maar alles was vol. Terug bij het hotel heeft de medewerkster er nog een aantal gebeld, volgeboekt. Op een half uur rijden hadden ze nog wel plek, maar Tessa vond het te ver weg en te duur voor deze begrippen. Eerst maar eens douchen en eten. Een lokaal en onwijs lekker gerecht moest Gudeg zijn, wat we nog steeds niet geproefd hadden. Op advies van de medewerkster zijn we met de taxi naar een Gudeg restaurant gegaan. Veel was al dicht, gelukkig Gudeg Jogja Yu Djum 31 niet. De schoenen moesten uit, eten werd vooraan besteld en we konden op de grond plaatsnemen aan de lage tafels, tussen de locals. Het eten werd in een mandje op een stuk papier geserveerd, bestek stond op tafel. Lekker dat het was!! OMG! Alleen hiervoor zouden we terug gaan naar Yogja. Het is dat we na de eerste ronde genoeg hadden, anders kwam er zeker nog een tweede ronde. Toch maar kijken of we ergens nog een massage konden krijgen. Het was al 2145 uur, dus de keuzes werden wat beperkt. De eerste de beste, op 10 minuten lopen, want de scooter hadden we al ingeleverd, hadden ze nog plek! Het werd een shiatsu massage bij Griya Shiatsu voor 90 minuten. We moesten even plaatsnemen, werden meegenomen, weer wachten, en toen kwamen er twee dames giechelend binnen. Zij hadden natuurlijk geen toeristen verwacht. Moe en hongerig begonnen zij aan hun laatste massage en probeerden met gebrekkig Engels enigszins te communiceren. We hadden nooit eerder een shiatsu massage gehad, een ervaring erbij dus. Ze begonnen met slaan op de onderbenen, daarna werden onze voeten gemasseerd, ze liepen over onze rug, billen, benen, armen en het hoofd en de nek worden ook kort gemasseerd. Pijnlijk maar toch ook lekker! Even ontspannen. Met een opgewarmd en goed doorbloed lichaam liepen we de rest terug naar ons hostel en zijn even op bed gaan liggen. Slapen had niet echt zin, 0215 uur moesten we weer weg zijn om onze vakantie met een tour te vervolgen!

1. Jalourse Steven:
    16 september 2018
    Ik kan heel goed begrijpen dat jullie ervaringen willen delen, en hoe fantastisch het is om te vertellen over massages, cocktails, scooters, lagunes strandjes en veel meer fantastische dingen
    Maar als je mij nog wil zien, spreken of horen moeten jullie ophouden met leuke dingen doen!!!!
  2. Kitty:
    16 september 2018
    Haha die Steven, ik zeg: vooral doorgaan met leuke dingen doen😜
  3. Marian van Luijk:
    17 september 2018
    Ach Steven ogen dicht en denken dat je erbij bent, dat werkt bij mij prima.
    Weer heel wat nieuwe ervaringen opgedaan. Wat zullen we een hoop mooie plaatjes te zien krijgen. Kusssss